Deze week stelt dr. Ilya Zitter zich voor. Ilya is lector Beroepsonderwijs bij het Kenniscentrum Leren en Innoveren (LENI) van Hogeschool Utrecht. Deze bijdrage gaat over leeromgevingen op de grens tussen school en de buitenwereld. Leeromgevingen die ook bekend staan onder de term ‘hybride leeromgeving’. Daarnaast zijn er uiteenlopende, aanverwante termen en concepten gangbaar, zoals bijvoorbeeld ‘social lab’, ‘professionele werkplaats’ , ‘multi-stakeholder leeromgeving ‘ en ‘leerwerkomgeving’. Kenmerkend voor deze omgevingen is het grensoverstijgende karakter, omdat er mensen vanuit allerlei organisaties en gremia, met uiteenlopende beroepen, disciplines, achtergronden en perspectieven samenkomen. Ilya verricht sinds 2003 praktijkgericht onderzoek naar hybride leeromgevingen. Om met dit praktijkgerichte onderzoek zo veel mogelijk meerwaarde te bereiken voor het beroepsonderwijs, vindt dit plaats middenin én samen met de praktijk. De inzichten die gezamenlijk worden ontwikkeld, zijn bedoeld om de direct betrokken praktijken verder te brengen en voor praktijken met vergelijkbare vraagstukken.
Om ontwikkelaars inzichten over belangrijke onderwijsthema’s aan te reiken is er Onderwijskennis.nl. Op Onderwijskennis.nl zijn thema’s te vinden die aansluiten bij de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals. Een van die thema’s is Leren in de samenleving en op de werkplek en het onderwerp Hybride leeromgevingen maakt daar deel van uit. Op deze pagina zijn allerlei sleutelpublicaties te vinden over grensoverstijgende leeromgevingen waar Ilya samen met collega’s aan heeft gewerkt. Ook is de openbare les ‘Leeromgevingen in het beroepsonderwijs als knooppunten in onze maatschappij’ via deze pagina te vinden.