Eén van onze doelen is de doorwerking van kennis en producten stimuleren. Hieronder vind je whitepapers en gezamenlijke publicaties van het netwerk. Ook vind je het overzicht van sleutelpublicaties van leden. Deze wordt wekelijks aangevuld.
Tom Adams – Leerprocessen rond klassenmanagement
Tom Adams is practor Verbindend Leren en Werken aan het Koning Willem I College. Deze publicatie gaat over de effecten van een interventie op de leerprocessen van aanstaande leraren rond…
Erica Wijnands-Pot – Samen op weg naar een onderzoekend mbo
Erica Wijnands-Pot is docent-onderzoeker bij Research Lab, een practoraatsgroep bestaande uit vijf docent-onderzoekers (geen practor dus!). Research Lab heeft als thema ‘Samenwerkend Leren en Innoveren’ en werkt regelmatig samen met…
Migchiel van Diggelen – Formatief beoordelen in het mbo
Deze week stelt lector Migchiel van Diggelen zich voor. Hij is Lector Design-Based Education aan NHL Stenden Hogeschool. Binnen Design-Based Education speelt formatief beoordelen een cruciale rol. Migchiel schreef samen…
Chris Holman – Meten van burgerschapscompetenties in het mbo
Deze week stelt Chris Holman zich voor aan de hand van zijn sleutelpublicatie. Chris is practor burgerschap aan het Noorderpoort. In dit artikel staan de burgerschapscompetenties van studenten in het…
Andrea Klaeijsen – Persoonlijk leren en doorwerking van practoraten
Deze week stellen we Andrea Klaeijsen aan jullie voor. Andrea is practor Gepersonaliseerd Leren bij VISTA college. In haar dagelijks werk als practor is ze bezig met het begeleiden van…
Martijn van Schaik – De hersens kraken
Martijn van Schaik is practor Krachtige Dienstverlening bij het DaVinci College in Dordrecht. In het boekje De hersens kraken in de praktijk van het VMBO is te lezen waarom Martijn…
Ilya Zitter – Leeromgevingen op de grens tussen school en de buitenwereld
Deze week stelt dr. Ilya Zitter zich voor. Ilya is lector Beroepsonderwijs bij het Kenniscentrum Leren en Innoveren (LENI) van Hogeschool Utrecht. Deze bijdrage gaat over leeromgevingen op de grens…
Marjanne Hagedoorn – Hoe mbo-docenten leren tijdens het werk
Marjanne Hagedoorn stelt zich deze week voor. Marjanne is practor Docentprofessionalisering bij Landstede Groep en doet daarnaast promotieonderzoek naar de professionele ontwikkeling van mbo-docenten bij de Open Universiteit. Zij heeft passie…
Wietske Kuijer-Siebelink: Leren voor verandering in werk en samenleving
Deze week stelt Wietske Kuijer-Siebelink zich voor. Wietske is lector Responsief Beroepsonderwijs bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en hoogleraar leren en opleiden voor interprofessionele en transmurale samenwerking bij…
Marinka Kuijpers – Loopbaangericht leven lang ontwikkelen
Marinka Kuijpers is bijzonder hoogleraar ‘Leeromgeving en Leerloopbanen’ aan de Open Universiteit. Daarnaast is zij directeur van het trainingsbureau ‘Loopbaangroep’. Ze stelt zich voor aan de hand van haar publicatie…
Ada ter Maten – Samen leren: docentonderzoekers in beeld
Deze week stelt Ada ter Maten zich voor. Ada is practor Leerwerkplaatsen bij Albeda, en docent-onderzoeker bij de Hogeschool Rotterdam. In die rol verbindt ze onderwijs, praktijk én onderzoek op…
Franck Blokhuis | In co-creatie naar verandering
In het laatste bericht in 2024 over onze serie sleutelpublicaties stelt dr. Franck Blokhuis zich voor. Hij werkt bij het practoraat Werkend leren & Lerend werken van MBO Amersfoort. Het…
Anne Marie van Rooijen – Van ieder het gelijke naar ieder het eigene
Anne Marie van Rooijen stelt zich deze week voor. Zij is sinds augustus 2022 werkzaam als practor bij MBO Utrecht en sinds 2005 in dienst als docent en teamleider. Haar…
Marco Mazereeuw – Zonder contradictie geen verlangen
De volgende van het kennisnetwerk beroepsonderwijs die zich voorstelt is Marco Mazereeuw, lector en practor Leven Lang Ontwikkelen in beroep en beroepsonderwijs bij NHL Stenden Hogeschool en Firda mbo. Hij…
Inge Zweers – Oog voor Onderzoek
Deze week stelt Inge Zweers – practor aan het ROC van Twente – zich voor. Dat doet ze met het eerste online magazine van practoraat Versterken Leerproces. Niet alleen Inge,…
Niek van den Berg – Onderzoekend werken aan onderwijskwaliteit
Deze week stelt Niek van den Berg zich voor. Niek is lector “grenspraktijken van opleiders en onderzoekers” bij de Aeres Hogeschool. Haar sleutelpublicatie gaat over “onderzoekend werken aan onderwijskwaliteit in…