Deze week stellen we Andrea Klaeijsen aan jullie voor. Andrea is practor Gepersonaliseerd Leren bij VISTA college. In haar dagelijks werk als practor is ze bezig met het begeleiden van het doen van praktijkonderzoek naar thema’s die te maken hebben met gepersonaliseerd leren en met het leggen van verbindingen tussen (kennis uit) onderzoek, onderwijspraktijk, onderwijsbeleid. Daar hoort nadrukkelijk ook het helpen duiden van het begrip gepersonaliseerd leren bij, want als we spreken over gepersonaliseerd leren, waar hebben we het dan eigenlijk over?
Met collega’s in gesprek gaan over onderzoekend werken aan gepersonaliseerd leren, over de mooie voorbeelden en over de zorgen die er zijn, over hoe relevante inzichten te vertalen naar de onderwijspraktijk, dat is in de kern waar Andrea zich als practor op richt. Daarin trekt ze ook graag samen met externe collega’s op. Zoals in het webinar Persoonlijk Leren moet je creëren!?, op uitnodiging van SURF door Andrea samen met practor Persoonlijk Leren Anne Marie van Rooijen verzorgd. In dit webinar komt de zoektocht naar duiding, praktijkvraagstukken en onderliggende dilemma’s mooi naar voren.
Daarnaast is Andrea gefascineerd door de vraag hoe practoraten zorgen voor doorwerking van hun (onderzoeks)activiteiten. Welke strategieën zetten practoraten in om doorwerking te realiseren? Welke hulpbronnen of hobbels komen zij daarin onderweg zoal tegen? Samen met lector Daan Andriessen, lector Onderzoekend Vermogen aan de Hogeschool Utrecht en Pieter Baay, onderzoeker en praktijkinnovator bij Onderwijs124, heeft Andrea een waarderende reviewmethodiek ontwikkeld om meer grip te krijgen op de doorwerking van practoraten. Nieuwsgierig? In dit artikel lees je daar meer over.