Anne Marie van Rooijen stelt zich deze week voor. Zij is sinds augustus 2022 werkzaam als practor bij MBO Utrecht en sinds 2005 in dienst als docent en teamleider. Haar fascinatie gaat naar het spanningsveld wat ontstaat wanneer gehoorzaamheid en verantwoordelijkheid in het spel zijn: hoe helpen wij onze studenten om vanuit een attitude van moeten, in deze samenleving hun plek te bewerkstelligen vanuit een attitude van willen?
Anne Marie over haar publicatie: “Vijf jaar geleden hebben we bij MBO Utrecht de term Persoonlijk Leren geïntroduceerd en is hiermee een actieve zoektocht gestart naar de betekenis hiervan. Belangrijkste oriëntatie in deze zoektocht was de gedeelde visie dat dat onze studenten belangrijker dienen te zijn dan ons systeem.
Met de start van het practoraat Persoonlijk Leren heeft deze zoektocht de vorm aangenomen van participatief actieonderzoek. Dit onderzoek heeft geleid tot een definitie en vervolgens, na twee jaar, tot de formulering van de ontwerpprincipes van Persoonlijk Leren (publicatie Van ieder het gelijke naar ieder het eigene).
Twee pijlers die richting geven hierin zijn de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan aan de ene kant en het gedachtegoed van Gert Biesta, met name de opdracht tot kwalificatie, socialisatie en subjectificatie, aan de andere kant. Deze pijlers komen bij elkaar binnen een doorlopende dialoog, tussen en binnen docententeams, welke voorwaardelijk is voor sterk onderwijs wat kan blijven aansluiten bij de actualiteit. Als practor geef ik vorm en sturing aan dit proces.”
Lees de publicatie hier.